Pagina's

donderdag 28 april 2016

Een schrijfplan maken?



Vol goede moed begon ik aan mijn profielwerkstuk. Toen ik mijn onderwerp eenmaal had en een idee had over de richting waarin ik onderzoek wilde doen was ik binnen no-time bezig. Even leek het allemaal heel makkelijk: ik had een berg goede bronnen gevonden en ondanks het probleempje met het formuleren van de onderzoeksvraag, snel een onderzoeksplan in elkaar. Toen ik echter wilde beginnen met schrijven liep ik tegen een nieuw probleem aan...


Potlood, Puntenslijper, Notebook, Papier, Onderwijs


Ik zat daar achter de computer met een leeg word-document voor me, een woordenboek, 20 uitgeprinte bronnen naast me en een grote kop thee, terwijl ik mijn onderzoeksplan doorlas. Al snel bedacht ik me dat ik eigenlijk totaal niet wist waar ik moest beginnen. Mijn start ging best oké, maar nu het er echt op aankwam zag ik door de bomen het bos niet meer. Zó veel informatie en zó veel bronnen...

Hoe doe je dat eigenlijk, een PWS schrijven? Waar begin je? Gewoon de eerste deelvraag typen en die beantwoorden aan de hand van bronnen? Moet ik eerst de inleiding schrijven of doe ik die juist als laatste? Hoe verdeel ik mijn werkstuk in hoofdstukken? Maak ik nog kopjes? Kortom, een boel vragen waar ik geen antwoord op wist.

Iemand leerde me ooit: jatten mag, zolang je niet plagieert, en daarom besloot ik een aantal goede profielwerkstukken te bekijken, en dat leverde me zeker wat op. Het is fijn om eens te zien hoe iemand anders het heeft aangepakt, hoe anderen hun deelvragen verdelen in hoofdstukken en hoe dat allemaal opgebouwd is. Áls je dan een voorbeeld gebruikt, moet je ook het goede voorbeeld gebruiken: ik bekeek een aantal profielwerkstukken die de KNAW onderwijsprijs gewonnen hadden. Perfecte voorbeelden en echte inspiratiebronnen.

Vervolgens besloot ik op aanraden van de website van de RUG een schrijfplan te maken. Ik dacht eigenlijk dat zo iets alleen voor betogen en beschouwingen nuttig was, maar in dit geval heeft het me ook voor mijn profielwerkstuk verder geholpen. Het is erg fijn om een overzichtje te hebben waar in staat wat je wilt gaan schrijven, hoe je je werkstuk in hoofdstukken wilt verdelen, en om een lijstje te hebben van de punten die je per hoofdstuk wilt behandelen. Het is echt een aanrader, zo'n schrijfplan!

Ik weet dat het vervelend klinkt: na je onderzoeksplan óók nog een schrijfplan schrijven, maar zo ingewikkeld is dat niet. Meer dan simpelweg wat punten opsommen houdt het voor mij niet in. Het half uur dat je daar zoet mee bent is niets in vergelijking met een pws van 80 uur.

Het schrijfplan

Voorwoord

  • De aanleiding van het onderzoek
  • Hoe kwam ik op dit idee
  • Bedankjes

Inleiding

  • Kort en bondig het sprookje definiëren.
  • Vertellen wat ik ga doen/gedaan heb.
  • Onderzoeksvraag en deelvragen noemen.
  • Kort toelichten hoe ik de deelvragen aan ga pakken.

Hoofdstuk 1 - Er was eens...

  • Oorsprong van het sprookje (in het algemeen)
  • Oorsprong van Roodkapje & Assepoester
  • Conclusie deelvraag 1

Hoofdstuk 2 - Vergelijkend literatuuronderzoek

  • Vladimir Propp en De morfologie van het toversprookje
  • 31 morfemen en de 7 dramatis personae
  • Het model van Propp toegepast op Roodkapje (Perrault / Grimm)
  • Het model van Propp toegepast op Assepoester (Perrault / Grimm)
  • Conclusie deelvraag 2

Hoofdstuk 3 - De moraal van sprookjes

  • Literatuuronderzoek naar de moraal van sprookjes.
  • Literatuuronderzoek naar de rol van sprookjes binnen opvoeding, onderwijs en ontwikkeling.
  • Wat is de (verandering in de) moraal in Roodkapje
  • Wat is de (verandering in de) moraal in Assepoester
Sidenote: Ik vind het lastig om de precieze inhoud van Hoofdstuk 3 te bedenken. Ik hoop hier later nog op terug te komen en een helder beeld over het doel van dit hoofdstuk te krijgen.

Hoofdstuk 4 - Interpretatie van sprookjes

  • Experimenteel onderzoek
  • Grimm / Perrault
  • Onderzoek naar interpretatie, moraal en gepastheid.
Sidenote: Ik moet nog duidelijk gaan bepalen wat ik precies te weten wil komen bij het experimenteel onderzoek, wat voor vragen ik wil gaan stellen.


Zo'n schrijfplan helpt echt. echt. echt. goed. Aanrader! :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankje voor je reactie ♥